Αφροδίτη Τζιαντζή
Οι πρατηριούχοι επιμένουν ότι το πλαφόν του μικτού περιθωρίου κέρδους στα καύσιμα πρέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και κυρίως να ελεγχθούν τα διυλιστήρια. ● «Αν είχε μπει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των διυλιστηρίων, τώρα η τιμή του πετρελαίου θα ήταν τουλάχιστον 250 με 300 ευρώ κάτω τον τόνο» σημειώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.
«H κατάσταση είναι εξαιρετικά άσχημη. Οι αυξήσεις είναι τρομακτικές, ασύλληπτες. Κάθε δευτερόλεπτο που μιλάμε αυξάνεται κι άλλο η τιμή των καυσίμων και δεν ξέρουμε πού θα φτάσει. Θεωρώ ότι το επόμενο επιβεβλημένο βήμα είναι να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και να ληφθούν υπ’ όψιν τα αποθέματα των πρατηρίων για να τους επιστραφούν τα χρήματα, όπως έγινε στην Κύπρο».
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Θέμης Κιουρτζής, περιγράφει ένα έκρυθμο κλίμα, με τις τιμές χονδρικής του πετρελαίου κίνησης να αυξάνονται καθημερινά από 60 ώς 70 ευρώ το χιλιόλιτρο, με μεσοσταθμική αύξηση άνω του 5% μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες.
Δεδομένη θεωρείται πλέον η υπέρβαση του ορίου των 2 ευρώ το λίτρο, όχι μόνο για την αμόλυβδη βενζίνη των 95 οκτανίων, η οποία χθες βρισκόταν κοντά στο 1,95 πανελλαδικά (2,094 η αμόλυβδη των 100), αλλά ακόμα και για το diesel κίνησης που πωλούνταν λιγότερο από 1,70 ευρώ.
Από την έναρξη των εχθροπραξιών στις 24 Φεβρουαρίου οι τιμές διάθεσης της αμόλυβδης στα βενζινάδικα αυξήθηκαν κατά 2,75% (από 1,892 το λίτρο), ποσοστό πολύ μικρότερο από τις αυξήσεις στις τιμές διάθεσης χονδρικής διυλιστηρίων, που ξεπερνάνε το 11% (1.573 ευρώ το κυβικό μέτρο προ ΦΠΑ, από 1.417). Η αιτία για την προσωρινή συγκράτηση των τιμών στη λιανική είναι ότι πολλά πρατήρια δουλεύουν ακόμα από τα αποθέματά τους και δεν ακολουθούν τη ραγδαία αύξηση των τιμών χονδρικής, η οποία αναπόφευκτα θα μετακυλιστεί στη λιανική ετεροχρονισμένα.
Η μείωση του όγκου κατανάλωσης εξαιτίας της ακρίβειας στα καύσιμα είναι άλλη μια παρενέργεια της κρίσης, καθώς όπως εξηγεί ο κ. Κιουρτζής «ο κόσμος που εξακολουθεί να παίρνει το αυτοκίνητό του για να μετακινηθεί βάζει όσο αντέχει η τσέπη του, αλλά κάθε μέρα με το ίδιο ποσό παίρνει όλο και λιγότερα λίτρα». Μια άλλη παρενέργεια είναι η στροφή του καταναλωτικού κοινού σε όσο το δυνατόν φτηνότερα καύσιμα, τα οποία όμως, όπως εξηγεί ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, «ενέχουν ερωτηματικά νομιμότητας».
Οσο για το πλαφόν του μικτού περιθωρίου κέρδους στα καύσιμα, ώστε να συγκρατηθεί στα ύψη του Σεπτεμβρίου του 2021, οι πρατηριούχοι επιμένουν ότι πρέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και κυρίως να ελεγχθούν τα διυλιστήρια. «Αν είχε μπει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των διυλιστηρίων, τώρα η τιμή του πετρελαίου θα ήταν τουλάχιστον 250 με 300 ευρώ κάτω τον τόνο».
■ Ηδη σε πολλές περιοχές η βενζίνη πωλείται πάνω από 2 ευρώ το λίτρο, αγγίζοντας τα 2,132 στις Κυκλάδες, τα 2,075 στα Δωδεκάνησα, τα 2,054 στην Ευρυτανία και τα 2,002 ευρώ στη Σάμο. Για τιμές που θα ξεπεράσουν τα 2,2 ευρώ πανελλαδικά κάνει λόγο ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, ενώ προβλέπει ότι σε νησιωτικές περιοχές οι τιμές θα αγγίξουν τα 2,5 ευρώ το λίτρο.
Πηγή : Εφημερίδα Των Συντακτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου