ΠΑΝΘΗΡΑΣ * 29

* Ιστοσελίδα Ενημέρωσης Της Μαχόμενης Αριστεράς Για Τον ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ * Για επικοινωνία : thanasis.ane@gmail.com * Οι δημοσιεύσεις δεν εκφράζουν και τις απόψεις της ιστοσελίδας * Αριστερά και Ενιαίο Μέτωπο Ενάντια στην Βαρβαρότητα*

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2024

90 Χρόνια Από Την 6η Ολομέλεια Του ΚΚΕ Και Την Κριτική Της Από Τον Π. Πουλιόπουλο

                        ΤΟ ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ                         

                            https://rproject.gr/sites/default/files/filefield_paths/pouliopoulos-1-e1591267314486.jpg 

Στην Ελλάδα, οι θεωρίες της εξάρτησης του ελληνικού καπιταλισμού ξεκίνησαν να υπάρχουν συστηματικά μετά την 6η Ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, το 1934. 

 Δημήτρης Κατσορίδας

 

Έκτο­τε, στα­δια­κά, έγι­ναν κυ­ρί­αρ­χες, ενώ πήραν την τε­λι­κή τους μορφή μετά την Με­τα­πο­λί­τευ­ση του 1974, κυ­ρί­ως από το νε­ο­σύ­στα­το ΠΑΣΟΚ και την προ­βο­λή των νε­ο­μαρ­ξι­στι­κών από­ψε­ων. Ωστό­σο, η αξία της συ­ζή­τη­σης για τον χα­ρα­κτή­ρα του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού είναι επει­δή έχει πο­λι­τι­κές αντα­να­κλά­σεις στα προ­γράμ­μα­τα των κομ­μά­των της Αρι­στε­ράς, στις πο­λι­τι­κές τους απο­φά­σεις και στη στρα­τη­γι­κή τους. Εδώ, δεν θα κά­νου­με πα­ρου­σί­α­ση των θε­ω­ριών της εξάρ­τη­σης και των κρι­τι­κών που έχουν δε­χτεί, επει­δή υπάρ­χει εκτε­τα­μέ­νη βι­βλιο­γρα­φία και για τις δύο από­ψεις, αλλά θα επι­κε­ντρω­θού­με σε αυτό που πα­ρα­πέ­μπει ο τί­τλος του άρ­θρου.

Η 6η Ολο­μέ­λεια, που πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε στον Ια­νουά­ριο του 1934, απο­τέ­λε­σε ση­μείο κα­μπής για τη στρα­τη­γι­κή του κόμ­μα­τος. Στη συ­νε­δρί­α­ση αυτή, το ΚΚΕ επα­να­προσ­διό­ρι­σε τόσο την ανά­λυ­σή του για τον ελ­λη­νι­κό κα­πι­τα­λι­σμό, τον οποίο μέχρι τότε εκτι­μού­σε ότι είχε ιμπε­ρια­λι­στι­κά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά, όσο και τον χα­ρα­κτή­ρα της επα­νά­στα­σης στην Ελ­λά­δα, υιο­θε­τώ­ντας τη θέση ότι η χώρα χρεια­ζό­ταν να πε­ρά­σει πρώτα μέσα από ένα άλλο στά­διο μιας αστι­κο­δη­μο­κρα­τι­κής επα­νά­στα­σης πριν από τη σο­σια­λι­στι­κή.

1. Οι απο­φά­σεις της 6ης Ολο­μέ­λειας

Σε γε­νι­κές γραμ­μές, οι απο­φά­σεις της 6ης Ολο­μέ­λειας, που άρ­χι­σε  συ­στη­μα­τι­κά να υπο­στη­ρί­ζει το ΚΚΕ, έλε­γαν το εξής: Η Ελ­λά­δα είναι χώρα αστι­κο­τσι­φλι­κά­δι­κη, με υπο­λείμ­μα­τα μι­σο­φε­ου­δαρ­χι­κών σχέ­σε­ων, με μέσο επί­πε­δο κα­πι­τα­λι­στι­κής ανά­πτυ­ξης, εξαρ­τη­μέ­νη από το ξένο ιμπε­ρια­λι­στι­κό κε­φά­λαιο (τότε ήταν το Αγ­γλι­κό και το Γαλ­λι­κό και αρ­γό­τε­ρα το Αμε­ρι­κά­νι­κο), με ασυ­μπλή­ρω­το τον αστι­κό με­τα­σχη­μα­τι­σμό που χα­ρα­κτή­ρι­ζε άλλες χώρες (π.χ. αγρο­τι­κή με­ταρ­ρύθ­μι­ση και δη­μιουρ­γία ισχυ­ρής εθνι­κής βιο­μη­χα­νί­ας), ικανό να ολο­κλη­ρω­θεί πρώτα από μια αστι­κή-δη­μο­κρα­τι­κή επα­νά­στα­ση και όχι σο­σια­λι­στι­κή. Αυτή η νέα στρα­τη­γι­κή, έβαζε ως κα­θή­κον της τη διά­λυ­ση των «μι­σο­φε­ου­δαρ­χι­κών» μορ­φών οι­κο­νο­μί­ας και την εθνι­κή ενό­τη­τα και ανε­ξαρ­τη­σία, προ­κει­μέ­νου να απο­τι­να­χθεί ο ξένος ιμπε­ρια­λι­στι­κός ζυγός (βλ. Επί­ση­μα Κεί­με­να ΚΚΕ, τόμος τέ­ταρ­τος, εκ­δό­σεις Σύγ­χρο­νη Εποχή, Αθήνα 1975).

Βέ­βαια, εν­δια­φέ­ρον έχει να πούμε ότι η πρω­θύ­στε­ρη (δηλ., η πριν την 6η Ολο­μέ­λεια 1934) θέση του ΚΚΕ, προ­σέ­δι­δε ιμπε­ρια­λι­στι­κά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά στον ελ­λη­νι­κό κα­πι­τα­λι­σμό. Μά­λι­στα, η εν λόγω θέση δεν είχε με­τα­βλη­θεί ούτε μετά την πα­ρέμ­βα­ση της Κομ­μου­νι­στι­κής Διε­θνούς (Νο­έμ­βριος 1931), η οποία διό­ρι­σε στην ηγε­σία του κόμ­μα­τος τη νέα κα­θο­δή­γη­ση με επι­κε­φα­λής τον Ν. Ζα­χα­ριά­δη. Επί­σης, δεν είχε αλ­λά­ξει ούτε στην Από­φα­ση της 4ης Ολο­μέ­λειας της Κ.Ε. του ΚΚΕ, τον Δε­κέμ­βριο 1931, όπου λέει, με­τα­ξύ άλλων, τα εξής: «Η Ελ­λά­δα είνε κρά­τος ιμπε­ρια­λι­στι­κό, που κα­τέ­κτη­σε δια της βίας ολό­κλη­ρες πε­ρι­φέ­ρειες κα­τοι­κη­μέ­νες από άλλες εθνό­τη­τες (Μα­κε­δο­νία, Θράκη), που τις κα­τα­πιέ­ζει και τις υπο­βάλ­λει σε μια αποι­κια­κή εκ­με­τάλ­λευ­ση, που κα­τα­διώ­κει και εξο­ντώ­νει τις εθνι­κές μειο­νό­τη­τες (Εβραί­οι)» (βλ. Επί­ση­μα Κεί­με­να ΚΚΕ, τόμος τρί­τος, εκ­δό­σεις Σύγ­χρο­νη Εποχή, Αθήνα 1975, σελ. 326). Η εν λόγω Από­φα­ση, επει­δή θε­ω­ρεί ότι η τρο­τσκι­στι­κή θέση χα­ρα­κτη­ρί­ζει την Ελ­λά­δα αποι­κία, κάνει κρι­τι­κή ως προς αυτό, καθώς και σε όσους αρ­νού­νται τις ιμπε­ρια­λι­στι­κές τά­σεις του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού (σελ. 321, στο ίδιο). Βέ­βαια, σε αυτή την Από­φα­ση υπάρ­χει και η θε­ω­ρία του σο­σιαλ­φα­σι­σμού, από την οποία δια­πνέ­ε­ται όλο το κεί­με­νο.

Λίγο αρ­γό­τε­ρα (5-5-1932), στις «Θέ­σεις του Πο­λι­τι­κού Γρα­φεί­ου» σχε­τι­κά με την «πο­λε­μι­κή κι­νη­το­ποί­η­ση του ελ­λη­νι­κού ιμπε­ρια­λι­σμού…» στα ελ­λη­νι­κά σύ­νο­ρα, δίπλα στις πο­λε­μι­κές προ­πα­ρα­σκευ­ές των ιμπε­ρια­λι­στών στην Ευ­ρώ­πη, οι οποί­ες έχουν σκοπό τις συ­νε­χείς προ­κλή­σεις ενά­ντια στη Σο­βιε­τι­κή Ένωση, ανα­φέ­ρο­νται τα εξής: «…Αν σ’αυ­τά προ­σθέ­σου­με και το γε­γο­νός της ανα­διορ­γά­νω­σης των ελ­λη­νι­κών σι­δη­ρο­δρό­μων που έθεσε ως όρο η Κοι­νω­νία των Εθνών στον Βε­νι­ζέ­λο, τότε θα πρέ­πει να βγει το συ­μπέ­ρα­σμα πόσο άμε­σος είναι ο κίν­δυ­νος της αντι­σο­βιε­τι­κής επέμ­βα­σης, στην οποία θα συμ­με­τέ­χει ενερ­γά ο ελ­λη­νι­κός ιμπε­ρια­λι­σμός… Ο ελ­λη­νι­κός όπως και ο διε­θνής ιμπε­ρια­λι­σμός προ­σα­να­το­λί­ζε­ται σή­με­ρα προς τον πό­λε­μο…» (Επί­ση­μα Κεί­με­να ΚΚΕ, τόμος τρί­τος, εκ­δό­σεις Σύγ­χρο­νη Εποχή, Αθήνα 1975, σελ. 400-403).

Όμως, ακόμη και αμέ­σως μετά την 6η Ολο­μέ­λεια, εξα­κο­λου­θούν να υπάρ­χουν αντι­φά­σεις στις προ­σεγ­γί­σεις του ΚΚΕ, στις οποί­ες δια­πλέ­κο­νται οι και­νούρ­γιες ανα­λύ­σεις του περί «αστι­κο­τσι­φλι­κά­δι­κης» Ελ­λά­δας με τις προη­γού­με­νες, που τό­νι­ζαν τον ιμπε­ρια­λι­στι­κό χα­ρα­κτή­ρα του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού. Λένε, με­τα­ξύ άλλων, οι Απο­φά­σεις του 5ου Συ­νε­δρί­ου του ΚΚΕ (Μάρ­της 1934): «Στο εξω­τε­ρι­κό έχου­με μια αύ­ξη­ση της επι­θε­τι­κό­τη­τας της αστι­κο­τσι­φλι­κά­δι­κης Ελ­λά­δας. Το ελ­λη­νο­τουρ­κι­κό σύμ­φω­νο, το τε­τρα­με­ρές βαλ­κα­νι­κό σύμ­φω­νο, εκ­φρά­ζο­ντας την ιμπε­ρια­λι­στι­κή δρα­στη­ριο­ποί­η­ση στα Βαλ­κά­νια και τον ανα­σχη­μα­τι­σμό των στρα­τιω­τι­κο­πο­λε­μι­κών δυ­νά­με­ων αυτού κάτω από την κα­θο­δή­γη­ση των δια­φό­ρων με­γα­λοϊ­μπε­ρια­λι­στι­κών συ­να­σπι­σμών, από την ελ­λη­νι­κή πλευ­ρά εκ­δη­λώ­νει τις προ­σπά­θειες των Ελ­λή­νων ιμπε­ρια­λι­στών να επι­διώ­ξουν δρα­στή­ρια την πραγ­μα­το­ποί­η­ση των κα­τα­χτη­τι­κών τους επι­διώ­ξε­ων [...] Η διά­σπα­ση της ‘’ε­νό­τη­τα­ς’’ της εξω­τε­ρι­κής πο­λι­τι­κής του ελ­λη­νι­κού ιμπε­ρια­λι­σμού, που γί­νε­ται πάνω στη βάση της σύ­γκρου­σης των γαλ­λοϊ­τα­λι­κών επιρ­ρο­ών μέσα στην Ελ­λά­δα, δεν αμ­βλύ­νει, μα δυ­να­μώ­νει τους πο­λε­μι­κούς κιν­δύ­νους και τους στρα­τιω­τι­κούς τυ­χο­διω­κτι­σμούς, γιατί δρα­στη­ριο­ποιεί τις αντί­πα­λες ομά­δες και τις κάνει να είνε πιο βια­στι­κές και τυ­χο­διω­χτι­κές» (βλ. Επί­ση­μα Κεί­με­να ΚΚΕ, τόμος τέ­ταρ­τος,  εκ­δό­σεις Σύγ­χρο­νη Εποχή, Αθήνα 1975, σελ. 44-45).

2. Η κρι­τι­κή από τον Π. Που­λιό­που­λο

Στις απο­φά­σεις της 6ης Ολο­μέ­λειας, του ΚΚΕ, έκανε κρι­τι­κή ο Π. Που­λιό­που­λος, με το βι­βλίο του, Δη­μο­κρα­τι­κή ή Σο­σια­λι­στι­κή Επα­νά­στα­ση στην Ελ­λά­δα;, το οποίο πρω­το­εκ­δό­θη­κε τον Μάρ­τιο του 1934, από τις εκ­δό­σεις Γκο­βό­στη, και από τότε έχει πολ­λές επα­νεκ­δό­σεις από διά­φο­ρους εκ­δο­τι­κούς οί­κους. Το εν λόγω βι­βλίο είναι από τις πιο ολο­κλη­ρω­μέ­νες ανα­λύ­σεις της ελ­λη­νι­κής οι­κο­νο­μί­ας και κοι­νω­νί­ας του Με­σο­πο­λέ­μου, το οποίο απα­ντά με­θο­δι­κά και τεκ­μη­ριω­μέ­να στην Από­φα­ση της 6ης Ολο­μέ­λειας για τον χα­ρα­κτή­ρα του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού, ενώ εξα­κο­λου­θεί να δια­τη­ρεί την επι­και­ρό­τη­τά του.

Σ’ αυτό το έργο ο Που­λιό­που­λος απορ­ρί­πτει τη θέση του ΚΚΕ, σύμ­φω­να με την οποία η Ελ­λά­δα ήταν μια υπα­νά­πτυ­κτη και εξαρ­τη­μέ­νη χώρα με «μι­σο­φε­ου­δαρ­χι­κά» χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά και ότι ως κρά­τος είναι «αστι­κο­τσι­φλι­κά­δι­κο». Αντί­θε­τα, απο­δει­κνύ­ει ότι οι κα­πι­τα­λι­στι­κές σχέ­σεις έχουν επι­κρα­τή­σει πλή­ρως, ο ελ­λη­νι­κός κοι­νω­νι­κός σχη­μα­τι­σμός είναι εν­σω­μα­τω­μέ­νος στο πλαί­σιο της ιμπε­ρια­λι­στι­κής ιε­ραρ­χί­ας, το ελ­λη­νι­κό κε­φά­λαιο δεν εξαρ­τά­ται αλλά συ­νερ­γά­ζε­ται στενά με το ξένο, πως το κρά­τος δεν ήταν «αστι­κο­τσι­φλι­κά­δι­κο» αλλά κα­πι­τα­λι­στι­κό, και γι’ αυτό το κα­θή­κον των κομ­μου­νι­στών, όταν πά­ρουν την εξου­σία στην Ελ­λά­δα, είναι η απαλ­λο­τρί­ω­ση και η ερ­γα­τι­κή δη­μο­κρα­τία και όχι η ολο­κλή­ρω­ση του αστι­κο­δη­μο­κρα­τι­κού με­τα­σχη­μα­τι­σμού του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού.

Σε ό,τι αφορά το πρό­βλη­μα της πάλης με το ξένο ιμπε­ρια­λι­στι­κό κε­φά­λαιο, ο Που­λιό­που­λος υπο­στή­ρι­ζε ότι τί­θε­ται «[...] όχι σαν πρό­βλη­μα κα­μιάς ιδιαί­τε­ρης αστι­κο­δη­μο­κρα­τι­κής επα­νά­στα­σης, μα αδιά­σπα­στα ενω­μέ­νο με το κα­θή­κον της προ­λε­τα­ρια­κής σο­σια­λι­στι­κής επα­νά­στα­σης. Το θέ­του­νε με τρόπο ανά­λο­γο όπως μπαί­νει σε μια σειρά πιο προ­χω­ρη­μέ­νες κα­πι­τα­λι­στι­κές χώρες της Ευ­ρώ­πης λ.χ., που, ‘‘ανε­ξάρ­τη­τε­ς’’ κρα­τι­κά, βρί­σκο­νται σε αντί­στοι­χη υπο­τέ­λεια από τον ξένο ιμπε­ρια­λι­σμό. Σε μια πολύ χει­ρό­τε­ρη τέ­τοιου εί­δους υπο­τέ­λεια βρί­σκε­ται σή­με­ρα με τη συν­θή­κη των Βερ­σα­λιών η Γερ­μα­νία. Μια ανά­λο­γη δη­μο­σιο­νο­μι­κή εξάρ­τη­ση έχου­με γε­νι­κό­τε­ρα όλης της Ευ­ρώ­πης, οφει­λέ­τριας στο με­γά­λο πό­λε­μο, από τις πι­στώ­τριες Ενω­μέ­νες Πο­λι­τεί­ες της Βό­ρειας Αμε­ρι­κής» (σελ. 83, στο ίδιο βι­βλίο). Υπό αυτή την έν­νοια μπο­ρού­με να ισχυ­ρι­στού­με ότι το εξω­τε­ρι­κό χρέος δεν απο­τε­λεί τον απαι­τού­με­νο δεί­κτη για να κρί­νου­με αν μια χώρα είναι εξαρ­τη­μέ­νη ή ανε­ξάρ­τη­τη.

Το ΚΚΕ έγινε δέ­σμιο της γραμ­μής της «αστι­κο­δη­μο­κρα­τι­κής επα­νά­στα­σης», της «θε­ω­ρί­ας των στα­δί­ων» και του «δη­μο­κρα­τι­κού αντι­φα­σι­σμού». Ο Που­λιό­που­λος κα­τη­γο­ρού­σε το ΚΚΕ ότι μέσω της στρα­τη­γι­κής των στα­δί­ων και του Λαϊ­κού Με­τώ­που, οδη­γεί­ται σε συμ­μα­χί­ες με τμή­μα­τα της αστι­κής τάξης. Δη­λα­δή, θε­ω­ρού­σε ότι το ΚΚΕ, μέσω αυτής της στρα­τη­γι­κής, εγκα­τέ­λει­πε την ανε­ξαρ­τη­σία της ερ­γα­τι­κής τάξης, υιο­θε­τώ­ντας μία τα­κτι­κή συμ­βι­βα­σμών που εξυ­πη­ρε­τού­σε τα συμ­φέ­ρο­ντα της αστι­κής τάξης και όχι την επα­να­στα­τι­κή προ­ο­πτι­κή. Αυτή η αντί­λη­ψη, είχε ως συ­νέ­πεια να δι­καιο­λο­γεί τη διαρ­κή συ­νερ­γα­σία των τά­ξε­ων και τη συμ­μα­χία με τα κόμ­μα­τα της «εθνι­κής αστι­κής τάξης», με το πρό­σχη­μα της ολο­κλή­ρω­σης του «αστι­κο­δη­μο­κρα­τι­κού με­τα­σχη­μα­τι­σμού». Οι κα­τα­στρο­φι­κές συ­νέ­πειες αυτής της γραμ­μής θα φα­νούν, ακόμη κα­θα­ρό­τε­ρα, στην Κα­το­χή. Τη στιγ­μή που στο με­γα­λύ­τε­ρο τμήμα της Ελ­λά­δας είχε κυ­ριαρ­χή­σει η λαϊκή εξου­σία και λει­τουρ­γού­σαν θε­σμοί όπως η Λαϊκή Δι­καιο­σύ­νη, η Το­πι­κή Αυ­το­διοί­κη­ση και ο Λαϊ­κός Στρα­τός, το ΚΚΕ, δέ­σμιο της ολο­κλή­ρω­σης αυτού του κοι­νω­νι­κού στα­δί­ου που είχε εφεύ­ρει, θα επι­ζη­τή­σει τη συμ­μα­χία και στη συ­νέ­χεια θα πα­ρα­χω­ρή­σει την ηγε­σία στα αστι­κά κόμ­μα­τα.

Η ανά­λυ­ση του Που­λιό­που­λου σε συν­δυα­σμό με τις ανά­λο­γες προ­σεγ­γί­σεις του Σ. Μά­ξι­μου είναι από τις διαυ­γέ­στε­ρες ανα­λύ­σεις για τον χα­ρα­κτή­ρα του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού.

3. Οι πο­λι­τι­κές συ­νέ­πειες

Οι εξαρ­τη­σια­κές αντι­λή­ψεις έγι­ναν στα­δια­κά κυ­ρί­αρ­χες στο με­γα­λύ­τε­ρο τμήμα της ελ­λη­νι­κής Αρι­στε­ράς, ενώ όπως εί­πα­με πήραν την τε­λι­κή τους μορφή μετά την Με­τα­πο­λί­τευ­ση του 1974. Όμως, εδώ οφεί­λου­με να επι­ση­μά­νου­με ότι το ΚΚΕ, από το 17ο Συ­νέ­δριό του, το 2005, ανα­στο­χα­ζό­με­νο αυτή τη στρα­τη­γι­κή και ανα­θε­ω­ρώ­ντας τη Θε­ω­ρία των Στα­δί­ων, την οποία απέρ­ρι­ψε σε με­τέ­πει­τα ανα­λύ­σεις του, εκτι­μά ότι η από­φα­ση της 6ης Ολο­μέ­λειας «απο­τε­λού­σε μη­χα­νι­στι­κή με­τα­φο­ρά στην Ελ­λά­δα της στρα­τη­γι­κής που είχε ανα­λύ­σει το 1905-1907 ο Β.Ι. Λένιν, ανα­φε­ρό­με­νος στην τσα­ρι­κή Ρωσία, με το έργο του, Δυο τα­κτι­κές της σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τί­ας στην αστι­κο­δη­μο­κρα­τι­κή επα­νά­στα­ση» (Βλ. Δο­κί­μιο Ιστο­ρί­ας του ΚΚΕ 1918-1939, Α2 τόμος, εκ­δό­σεις Σύγ­χρο­νη Εποχή, Αθήνα 2018, σελ. 414-416).

Όπως, κρι­τι­κά, επι­ση­μαί­νει ο Μη­λιός, η θε­ω­ρία της εξάρ­τη­σης χα­ρα­κτη­ρί­ζο­νταν από δύο στοι­χεία: αφε­νός από ένα επι­φα­νεια­κό ρι­ζο­σπα­στι­σμό, ο οποί­ος θε­ω­ρού­σε ότι όλα τα δεινά της ελ­λη­νι­κής οι­κο­νο­μί­ας και κοι­νω­νί­ας προ­ερ­χό­ντου­σαν από τις ανα­πτυγ­μέ­νες κα­πι­τα­λι­στι­κά χώρες, αφε­τέ­ρου είχε ένα απο­λο­γη­τι­κό πε­ριε­χό­με­νο, που με βάση αυτό επι­χει­ρού­σε να χα­ρά­ξει μια εναλ­λα­κτι­κή στρα­τη­γι­κή, η οποία θε­ω­ρού­σε ότι πρω­ταρ­χι­κό στοι­χείο είναι η «ανε­ξαρ­τη­σία» της χώρας (βλ. Γ. Μη­λιός, «Η υπα­νά­πτυ­ξη (της θε­ω­ρί­ας) ως Απο­λο­γη­τι­κή (Από­ψεις για την ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία, τον κοι­νο­βου­λευ­τι­σμό, την εκ­βιο­μη­χά­νι­ση)», στο Για μια κρι­τι­κή των κοι­νω­νι­κών επι­στη­μών, επι­μέ­λεια: Γ. Στα­μά­της, εκ­δό­σεις Κρι­τι­κή, Αθήνα 1996, σελ. 398-399). Έτσι, αντί να ανα­δει­κνύ­ο­νται οι τα­ξι­κές σχέ­σεις εξου­σί­ας και η κα­πι­τα­λι­στι­κή εκ­με­τάλ­λευ­ση των ερ­γα­ζο­μέ­νων, συ­σκο­τί­ζο­νταν σε μια δια­πά­λη γε­ω­γρα­φι­κού τύπου, όπως το σχήμα «κέ­ντρο-πε­ρι­φέ­ρεια», και αντί να απο­δει­κνύ­ουν τον κα­πι­τα­λι­στι­κό χα­ρα­κτή­ρα του ελ­λη­νι­κού κρά­τους και άρα την ανα­τρο­πή αυτής της κυ­ριαρ­χί­ας, έδι­ναν «πι­στο­ποι­η­τι­κό απο­ρί­ας» σε αυτό, βά­ζο­ντας ένα εν­διά­με­σο στά­διο «αυ­το­δύ­να­μης οι­κο­νο­μι­κής ανά­πτυ­ξης» του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού, ως μέσο για την πε­ρί­θαλ­ψή του.

Οι εν λόγω αντι­λή­ψεις είχαν ως συ­νέ­πεια να απο­κρύ­βουν την πλήρη κυ­ριαρ­χία των αστι­κών σχέ­σε­ων πα­ρα­γω­γής στην ελ­λη­νι­κή οι­κο­νο­μία και κυ­ρί­ως τον ιμπε­ρια­λι­στι­κό χα­ρα­κτή­ρα του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού. Το πο­λι­τι­κό απο­τέ­λε­σμα που πα­ρή­γα­γε αυτή η αντί­λη­ψη ήταν να περνά σε δεύ­τε­ρη μοίρα τόσο η πάλη ενά­ντια στην ελ­λη­νι­κή αστι­κή τάξη όσο και το αί­τη­μα του σο­σια­λι­στι­κού με­τα­σχη­μα­τι­σμού της κοι­νω­νί­ας.

Με όλα αυτά δεν θέ­λου­με να υπο­τι­μή­σου­με τη θε­ω­ρία της εξάρ­τη­σης και τη συμ­βο­λή της στην κα­τα­νό­η­ση της ανά­πτυ­ξης της υπα­νά­πτυ­ξης και στα οφέλη που απο­κό­μι­σαν οι ιμπε­ρια­λι­στι­κές χώρες του κέ­ντρου από την εκ­με­τάλ­λευ­ση των χωρών της πε­ρι­φέ­ρειας. Όμως, όπως εί­χα­με την ευ­και­ρία να υπο­στη­ρί­ξου­με, σε άλλο ση­μεί­ω­μά μας, η Ελ­λά­δα δεν ανή­κει στις χώρες της πε­ρι­φέ­ρειας, αλλά απο­τε­λεί μέρος του ιμπε­ρια­λι­στι­κού Κέ­ντρου, απο­τε­λώ­ντας συ­νέ­ται­ρό του, έστω και μικρό, στην εκ­με­τάλ­λευ­ση τόσο του ελ­λη­νι­κού χώρου όσο και άλλων χωρών (για πε­ρισ­σό­τε­ρα δες Δ. Κα­τσο­ρί­δας, «Ο Ιμπε­ρια­λι­στι­κός χα­ρα­κτή­ρας του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού», Η Εφη­με­ρί­δα των Συ­ντα­κτών, 14-15 Δε­κεμ­βρί­ου 2024, στην αυ­το­τε­λή έκ­δο­ση-έν­θε­το, με τίτλο: «1974-2024. Οι με­τα­μορ­φώ­σεις του ελ­λη­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού», Β΄ Μέρος, σελ. 40-46). Το δε ελ­λη­νι­κό κε­φά­λαιο συ­νερ­γά­στη­κε με το ξένο στη βάση των κοι­νών τους συμ­φε­ρό­ντων, και όπως έλεγε ο Που­λιό­που­λος, «δια­φο­ρε­τι­κά από τις αποι­κια­κές και μι­σο­α­ποι­κια­κές χώρες, η ντό­πια κα­πι­τα­λι­στι­κή μας τάξη, συ­νυ­φα­σμέ­νη εξαρ­χής με το ξένο κε­φά­λαιο και με τη βο­ή­θειά του, κρα­τά­ει σή­με­ρα στα χέρια της τους απο­φα­σι­στι­κούς το­μείς της οι­κο­νο­μι­κής ζωής και την πο­λι­τι­κή του τόπου και τους έχει δώσει την δική της τα­ξι­κή σφρα­γί­δα».

Πηγή : rproject

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου