Τετάρτη 5 Μαρτίου 2025

Η «Ωνάσεια» Iδιωτικοποίηση Tης Εκπαίδευσης

 

Με τη σύμβαση δωρεάς που υπογράφηκε μεταξύ του Ιδρύματος Ωνάση και του ΥΠΑΙΘ, η οποία υπερψηφίστηκε στη Βουλή με ψήφους από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, και Πλεύσης Ελευθερίας, το Ίδρυμα αναλαμβάνει τη διεύθυνση και τη λειτουργία 22 σχολείων σε όλη τη χώρα, καθώς και την υποχρέωση να τα ανακαινίσει ριζικά.

Την ευθύνη σχετικά με ό,τι αφορά τη λειτουργία αυτών των σχολείων θα τον έχει η Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ), η οποία θα αποτελείται από εννιά μέλη εκ των οποίων τα πέντε θα διορίζονται από την κυβέρνηση και τα υπόλοιπα τέσσερα (μεταξύ των οποίων και ο αντιπρόεδρος) από το Ίδρυμα. Στις αρμοδιότητές της είναι όλα τα κρίσιμα θέματα, από την επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών, μέχρι εισηγήσεις στον Υπουργό Παιδείας για τον χαρακτηρισμό ή αποχαρακτηρισμό ενός σχολείου ως Ωνάσειου ή ακόμα και τροποποιήσεις στο διδακτικό ωράριο, αυτονομία αρκετά πρωτοφανής, ειδικά για σχολεία που θα διατηρούν τον χαρακτηρισμό «Δημόσια», έστω και με αστερίσκο.



Έχουν ήδη υπάρξει σφοδρές αντιδράσεις γι’ αυτό το μέτρο τόσο από εκπαιδευτικούς, όσο και από Συλλόγους Γονέων. Οι μαθητές θα εισέρχονται στα Ωνάσεια με εξετάσεις εισαγωγής. Αυτό δημιουργεί ένα ταξικό φίλτρο στο από το οποίο θα περνούν κατά κύριο λόγο τα παιδιά όσων έχουν να πληρώσουν ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια (που θα δημιουργηθούν σύντομα γι’ αυτή τη νέα «αγορά»), δημιουργώντας «δημόσια» σχολεία δύο ταχυτήτων.

Ένα βασικό πρόβλημα που δημιουργεί αυτό το μέτρο είναι η διατάραξη στις συνθήκες φοίτησης των μαθητών στις περιοχές όπου θα υπάρχουν τα Ωνάσεια Σχολεία, καθώς για την είσοδο σε αυτά θα ανταγωνίζονται ντόπιοι μαθητές με παιδιά από άλλες γειτονιές.

Επιπρόσθετα, τα τμήματά των Ωνάσειων θα είναι μικρότερα από αυτά που έχουν τώρα τα δημόσια σχολεία. Ακόμα κι αν σε αυτά παρέμεναν μόνον ντόπιοι μαθητές, θα υπήρχε η ανάγκη για κατανομή των επιπλέον μαθητών στα υπόλοιπα σχολεία της περιοχής, επιβαρύνοντάς τα με μεγαλύτερα τμήματα, ενώ οι «εκδιωγμένοι» μαθητές θα έπρεπε να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις καθημερινά. Έτσι λοιπόν, τα μικρότερα τμήματα για τα σχολεία των «αρίστων» θα γίνουν πραγματικότητα με κόστος μεγαλύτερα τμήματα και περισσότερη ταλαιπωρία για τα παιδιά των υπολοίπων.

Το αντιδραστικό αυτό μέτρο της δημιουργίας Ωνάσειων Σχολείων ανοίγει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίηση της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και για τη διάσπαση των σχολείων σε σχολεία για την «ελίτ» και σχολεία των φτωχών. Είναι ανάγκη το εργατικό κίνημα και οι μαθητές να αντιδράσουν δυναμικά. Οι απεργίες, οι κινητοποιήσεις και καταλήψεις που έχουν ξεκινήσει σε σχολεία που προορίζονται να γίνουν Ωνάσεια, θα πρέπει να γενικευτούν σε ολόκληρη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με αίτημα ενιαία και αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία χωρίς διακρίσεις και ταξικούς φραγμούς.

Ορέστης Πουλάκης

Πηγή : marxismos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου