Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

Ταξικοί Φραγμοί Και Αστυνομοκρατία Στα Πανεπιστήμια – Ενωτικός Και Συντονισμένος Ξεσηκωμός! / Κωνσταντίνος Αυγέρος

Την περασμένη Τετάρτη, η υπουργός Παιδείας μαζί με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη ανακοίνωσαν ένα νέο νομοσχέδιο που περιέχει μια σειρά από αντιδραστικά μέτρα για τη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η συμμετοχή του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη στην εκπόνηση και παρουσίαση του νομοσχεδίου δεν είναι τυχαία. Πραγματοποιήθηκε διότι σε αυτό το νομοσχέδιο που σχετίζεται με την Εκπαίδευση συμπεριλαμβάνεται το μέτρο της δημιουργίας της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ), δηλαδή ειδικού σώματος της αστυνομίας που θα εδράζεται στα πανεπιστήμια. Με αυτό το νομοσχέδιο η κυβέρνηση θέλει να κλιμακώσει την επίθεσή της στη δημόσια και δωρεάν Εκπαίδευση και στα δημοκρατικά δικαιώματα των φοιτητών. Αξιοποιώντας την έξαρση της πανδημίας και το lock down, θέλει να περάσει αυτό το σκληρό νομοσχέδιο την ώρα που τα σχολεία και τα πανεπιστήμια είναι κλειστά και η νεολαία δεν μπορεί να απαντήσει με μαζικές κινητοποιήσεις.

Η πρώτη αντιμεταρρύθμιση είναι η καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση που δε θα είναι η ίδια για όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα. Η βάση θα προκύπτει για το κάθε τμήμα ξεχωριστά «από ένα ποσοστό (80%-120%) του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου στα μαθήματα που εξετάστηκαν» (kathimerini.gr, 13/01/2021). Αυτό σημαίνει πως χιλιάδες μαθητές θα αποκλειστούν από την ανώτατη Εκπαίδευση. Το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, Γιάννης Σαμοΐλης, ανέφερε ότι η εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων, που είχε θεσπιστεί πέρσι, για τις ενδοσχολικές εξετάσεις μείωσε κατά 40% την προαγωγή των μαθητών σε μεγαλύτερες τάξεις. Επιπρόσθετα, όπως είπε ο συνδικαλιστής της ΟΛΜΕ, «η εισαγωγή της βάσης θα μειώσει ακόμα περισσότερο τον αριθμό των εισακτέων, εμείς υπολογίζουμε 17.000 λιγότερους από φέτος, κι άρα θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο ανταγωνισμό μεταξύ των υποψηφίων» (tvxs.gr, 16/01/2021).

Φυσικά, η πίεση πάνω στους μαθητές και τις οικογένειές τους θα αυξηθεί και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης (φροντιστήρια, ιδιωτικά ΙΕΚ και τα κολλέγια). Όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα και δεν γράψουν καλά στις πανελλαδικές, θα έχουν την επιλογή της φοίτησης σε κάποιο ιδιωτικό κολλέγιο, ενώ όσοι δεν έχουν αυτή την επιλογή θα στραφούν προς την εύρεση εργασίας. Στόχος της κυβέρνησης είναι η υλοποίηση όλων των αντι-μεταρρυθμίσεων που προσπαθεί την τελευταία εικοσαετία να προωθήσει η αστική τάξη στην Ελλάδα. Η μείωση των εισακτέων στα πανεπιστήμια θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση της δημόσιας Εκπαίδευσης και την κίνηση των πιο εύπορων μαθητών προς τα ιδιωτικά κολέγια. Αυτό με τη σειρά του, θα φέρει τη συγχώνευση και κατάργηση τμημάτων, αλλά και ολόκληρων πανεπιστημίων. Μακροπρόθεσμα, λοιπόν, θα βγει κερδισμένη η ιδιωτική Εκπαίδευση.

Επιπλέον, το νομοσχέδιο προβλέπει τη συμπλήρωση μηχανογραφικού σε δύο φάσεις. Κατά την πρώτη, οι μαθητές θα έχουν περιορισμένες επιλογές, καθώς ο αριθμός που θα συμπληρώνουν θα αντιστοιχεί στο 10% των σχολών που προσφέρονται για τα ΓΕΛ και στο 20% για τις αντίστοιχες των ΕΠΑΛ. Όσοι δεν περάσουν κάπου στην πρώτη φάση θα μπορούν να επιλέγουν σχολές στη δεύτερη φάση, οι οποίες όμως θα έχουν μείνει με κενές θέσεις. Αυτό σημαίνει πως κάποιοι μαθητές που θα έχουν καλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις κινδυνεύουν να μην περάσουν στο τμήμα που θέλουν, εξαιτίας του περιορισμού στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού κατά την πρώτη φάση.

Άλλη μια αντιδραστική διάταξη του νομοσχεδίου είναι αυτή που σχετίζεται με την εισαγωγή ανώτατου ορίου φοίτησης στα πανεπιστήμια, κάτι που οι αστικές κυβερνήσεις προσπαθούν να περάσουν εδώ και αρκετά χρόνια. Συγκεκριμένα, για «τα 4ετή προγράμματα σπουδών, το όριο θα είναι ν+2. Για τα προγράμματα σπουδών διάρκειας μεγαλύτερης των 4 ετών, θα είναι ν+3» (naftemporiki.gr, 13/01/2021). Οπότε για ένα τμήμα που η διάρκεια του προγράμματος σπουδών του είναι τα τέσσερα έτη, το ανώτατο όριο φοίτησης σε αυτό θα είναι τα έξι έτη. Η εντατικοποίηση των σπουδών που θέλει να θεσπίσει η κυβέρνηση θα έχει άμεσες επιπτώσεις στους φοιτητές που προέρχονται από εργατικές και λαϊκές οικογένειες και ιδιαίτερα σε αυτούς που αναγκάζονται να εργάζονται για να μπορούν να σπουδάζουν. Η αναφορά της κυβέρνησης ότι θα υπάρξει ειδική διάταξη για τους εργαζόμενους φοιτητές δε μπορεί να ληφθεί σοβαρά υπόψη, διότι οι περισσότεροι αναγκάζονται να εργάζονται «μαύρα» στο χώρο της εστίασης και της διανομής φαγητού.

Επίσης αυτό το μέτρο θα ενισχύσει τα ιδιωτικά φροντιστήρια ανώτατης εκπαίδευσης, καθώς θα οδηγήσει πολλούς φοιτητές σε αυτά για να ολοκληρώσουν πιο γρήγορα τις σπουδές τους. Η εντατικοποίηση των σπουδών έχει επίσης ως στόχο να περιορίσει δραστικά τον ελεύθερο χρόνο των φοιτητών και τη δυνατότητά τους να δραστηριοποιούνται πολιτικά μέσα από τη συμμετοχή τους στους φοιτητικούς συλλόγους. Άρα, το νομοσχέδιο πλήττει έμμεσα το δικαίωμα των φοιτητών να ασχολούνται με την πολιτική και να οργανώνονται συλλογικά στο χώρο των σχολών τους.

Ευθεία επίθεση στα δημοκρατικά δικαιώματα των φοιτητών αποτελεί η σύσταση της ΟΠΠΙ που θα ελέγχεται από την ΕΛΑΣ. Εν μέσω βαθιάς κρίσης, θα προσληφθούν 1000 νέοι αστυνομικοί που θα εδράζονται σε ειδικά αστυνομικά τμήματα στο εσωτερικό των πανεπιστημίων με σκοπό την τρομοκράτηση των αγωνιζόμενων φοιτητών και κάθε κινηματικής δράσης και εκδήλωσης από δυνάμεις της Αριστεράς. Θα μπορούν να καταστέλλουν οποιαδήποτε αγωνιστική εκδήλωση στο εσωτερικό των πανεπιστημίων και όταν «τα βρίσκουν σκούρα» θα μπορούν να καλούν σε ενίσχυση από περισσότερες αστυνομικές δυνάμεις. Παράλληλα, οι αστυνομικοί θα ελέγχουν ποιος εισέρχεται στους χώρους των πανεπιστημίων, αποκλείοντας φυσικά όσους δεν έχουν φοιτητική ταυτότητα. Στην πράξη θα δημιουργηθεί ένα «αποστειρωμένο» πανεπιστήμιο, όπου η πολιτική ενασχόληση θα απαγορεύεται και η ακαδημαϊκή γνώση θα προσεγγίζεται μόνο από φοιτητές, αποκλείοντας όσους δεν είναι φοιτητές και θέλουν να παρακολουθήσουν μαθήματα ή να επισκεφθούν πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες.

Επιπρόσθετα, «το νομοσχέδιο των υπουργείων Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη περιλαμβάνει διατάξεις για πειθαρχικά παραπτώματα και πειθαρχικές ποινές, ενώ προβλέπεται και η σύσταση Πειθαρχικού Συμβουλίου Φοιτητών. Τα παραπτώματα θα αφορούν από το αδιάβλητο των εξετάσεων, μέχρι και αξιόποινες πράξεις και προβλέπεται ένα πλαίσιο αντίστοιχων ποινών» (kathimerini.gr, 13/01/2021). Συνεπώς, το ποινικό πλαίσιο ενάντια στους φοιτητές θα γίνει πιο αντιδραστικό και θα αξιοποιείται πιο αποτελεσματικά για την τρομοκράτησή τους, ακόμα και για το ζήτημα του «αδιάβλητου των εξετάσεων».

Πώς να απαντήσουμε;

Απέναντι σε αυτήν την ολομέτωπη επίθεση της κυβέρνησης, το μαθητικό και φοιτητικό κίνημα θα πρέπει να αντεπιτεθούν, πιάνοντας το νήμα του πρόσφατου αγώνα των μαθητών, ο οποίος εξελίχθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Μόλις ανοίξουν τα σχολεία και οι σχολές, οι μαθητές και οι φοιτητές θα πρέπει να πραγματοποιήσουν συνελεύσεις και να προχωρήσουν σε καταλήψεις. Η συγκέντρωση εκπαιδευτικών και φοιτητών της περασμένης Πέμπτης στα Προπύλαια ήταν το πρώτο βήμα προς μια αγωνιστική κατεύθυνση.

Χρειάζεται η δημιουργία ενός ενιαίου μετώπου των μαζικών αριστερών φοιτητικών παρατάξεων και σχημάτων (ΜΑΣ, ΕΑΑΚ και ΑΡΕΝ) για να αντεπιτεθούν και να σχεδιάσουν ένα πλάνο δράσης που θα περιλαμβάνει μαζικές διαδικτυακές εκδηλώσεις, όπως η διαδικτυακή εκδήλωση με συμμετοχή 400.000 ατόμων που διοργάνωσε η Εθνική Ένωση Εκπαιδευτικών της Βρετανίας με θέμα την εναντίωσή της στο άνοιγμα των δημοτικών σχολείων στις αρχές του μήνα (ft.com, 03/01/2021), συμβολικές δράσεις με συγκεντρώσεις στις μεγάλες πόλεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας και μοτοπορείες. Θα πρέπει να συνδεθούν με την ΟΛΜΕ και το εργατικό κίνημα και να πραγματοποιήσουν καλά προετοιμασμένες διαδικτυακές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χιλιάδων νέων, ενημερώνοντάς τους για το νομοσχέδιο και τα αντιδραστικά μέτρα που αυτό περιλαμβάνει.

Η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ, η ΟΛΜΕ και οι φοιτητικοί σύλλογοι, από κοινού με τα μαζικά αριστερά εργατικά κόμματα, και ιδιαίτερα το ΚΚΕ που είναι το πιο μαχητικό και καλά οργανωμένο, θα πρέπει να καταστρώσουν ένα σχέδιο αγώνα που θα περιλαμβάνει τακτικές συμβολικές κινητοποιήσεις με όλα τα μέτρα προστασίας για όσο διάστημα διατηρείται το lock down και παραμένουν σχολεία και πανεπιστήμια κλειστά και να κλιμακώσει αυτές τις δράσεις με μια μαζική γενική απεργία (και μαζικές συγκεντρώσεις) ύστερα από τη λήξη της «καραντίνας».

  • Κάτω το αντιδραστικό νομοσχέδιο των Κεραμέως και Χρυσοχοΐδη!
  • Όχι στη βάση εισαγωγής για την τριτοβάθμια Εκπαίδευση – Ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες!
  • Όχι στις διαγραφές φοιτητών και στο ανώτατο όριο φοίτησης στα πανεπιστήμια!
  • Όχι στην αστυνομοκρατία στα πανεπιστήμια και τα σχολεία και το σχέδιο της κυβέρνησης για την «πανεπιστημιακή αστυνομία»!
  • Επαναφορά του ασύλου σε πανεπιστήμια και σχολεία! Καμία αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου σε αντιδραστική κατεύθυνση με σκοπό την καταστολή των δημοκρατικών δικαιωμάτων στα πανεπιστήμια!
  • Σύνδεση μαθητών και φοιτητών με το εργατικό κίνημα!
  • Από τώρα ενωτική προετοιμασία μιας γενικής απεργίας από τα εργατικά συνδικάτα, που θα συνοδεύεται από καταλήψεις σε σχολεία και πανεπιστήμια, με σκοπό την πτώση της κυβέρνησης της ΝΔ!

 

Πηγές

ft.com, 03/01/2021 (https://www.ft.com/content/addc53a9-546d-4fb2-8470-c6f588b07c36).

kathimerini.gr, 13/01/2021 (https://www.kathimerini.gr/politics/561225673/mono-ex-apostaseos-i-cheimerini-exetastiki-sta-aei/).

naftemporiki.gr, 13/01/2021 (https://www.naftemporiki.gr/story/1680174/poies-allages-fernei-to-nomosxedio-gia-ta-panepistimia).

tvxs.gr, 16/01/2021 (https://tvxs.gr/news/ellada/g-samoilis-sto-tvxsgr-nomosxedio-kerameos-kobei-paidia-apo-ta-aei-gia-na-enisxysei-koleg).

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου